Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení.

Třeboňská šlapka 2023 - trasa A

Délka trasy: 47,40 kmUrčeno pro: Cyklistiku

Trasa ke stažení mapy.cz

Stáhnout jako: GPX

V sobotu 20. května 2023 se na tábořišti Hamr setkají účastníci třech akcí (Třeboňské šlapky, Jindřichohradeckého pedálu a Jara na blatech), oficiálně zde bude zahájena cykloturistická sezóna v Jihočeském kraji 2023. Na tábořišti v Hamru bude připraveno občerstvení a doprovodný program (kapela, skákací hrad, soutěže BESIP…)

Kudy pojedete

Třeboň - Břilice - Rybník Rožmberk - Lužnice - Klec - Vlkovský rybník - Val - Hamr - Jez Metel - Novosedly nad Nežárkou - Stará Hlína - Třeboň

Podrobný popis trasy

Z Masarykova náměstí v Třeboni vyjedete Jindřichohradeckou bránou, hned za ní se dáte doleva na

cyklotrasu č. 1034, po níž jedete následujících 20 km. Cyklotrasa začíná cyklostezkou podél Zlaté stoky a kolem Bertiných lázní, Kauflandu a Penny marketu vás vyvede z Třeboně do obce Břilice. Pokračujete po cyklotrase č. 1034 přes Přeseku na začátek hráze rybníka Rožmberk a dále do obce Lužnice. Pokračujete stále na sever po málo frekventované komunikaci do obce Klec a dále po páteřní hrázi Nadějské rybniční soustavy. V lese se ke značené cyklotrase přidá žluté značení KČT. U Vlkovského rybníka cyklotrasa č. 1034 zabočuje doprava do obce Val. Zde se odpojíte z cyklotrasy u návesního rybníčku – jedete rovně do Hamru.

V obci Hamr odbočíte na rozcestí turistických cest za kostelem vpravo na modrou turistickou značku. Po ní jedete jen k restauraci U Koloušků, pokračujete dál po silničce přes řeku Nežárku a za mostem už vidíte tábořiště Hamr. V časovém rozmezí 11–14 hodin se zde můžete občerstvit a užít si doprovodný kulturní program. Za tábořištěm se napojíte na zelenou turistickou značku a cyklotrasu „Lužnice“ – dáte se vpravo. Polní a lesní cesta vás vede kolem hájenky Krkavec a památného dubu do Metele. Zde je souběžné značení modrou a zelenou turistickou značkou, přejedete jez přes Nežárku a po cca 1 km odbočíte na rozcestníku vlevo a jedete již jen po zelené turistické značce a „Lužnické“ cyklotrase. Lesní úsek je zpočátku i přes kořeny stromů, ale po kilometru se napojíte na příjemnou lesní asfaltku. Minete lesní křižovatku s rozcestníkem Spálená a na další lesní křižovatce odbočíte vlevo směr Paprsek (označení pro blízký dětský tábor). Zde cca 1 km jedete bez zelené turistické značky, na kterou se opět u dětského tábora Paprsek napojíte. Ze zelené turistické značky a„Lužnické“ cyklotrasy se odpojíte až u hlavní silnice před Novosedly nad Nežárkou. Po silnici se dáte vpravo do Novosedel, zde šikmo vlevo přejedete hlavní silnici u kapličky a napojíte se na modrou turistickou značku, která vás povede do Staré Hlíny. První úsek z Novosedel vede po nové asfaltové cyklostezce, která od lesa pokračuje lesní cestou, a u Hodějovského rybníka se připojuje cyklotrasa č. 1035. Ve Staré Hlíně na křižovatce s hlavní silnicí odbočíte vpravo a za mostem přes Lužnici najedete na novou cyklostezku, která vás vede podél hlavní silnice, po historickém záplavovém mostu přes rybník Vítek a dále vlevo po asfaltce na cyklostezku podél hlavní silnice až do Třeboně. Na konci cyklostezky odbočíte vlevo na silnici, kde je vyznačena modrá turistická značka. Modrá turistická značka vás zavede k historické vodárně v městské části Na Kopečku, odkud je vyznačena cyklostezka až do centra Třeboně. Za železniční zastávkou Třeboň-lázně již vpravo u silnice uvidíte cíl – areál restaurace a penzionu U vodníka.

Trasa měří celkem 47 km.

Zajímavosti na trase

Rybník Rožmberk

Největší rybník v zemi. Krčínovo poslední dílo na Třeboňsku. Kvůli jeho stavbě v letech 1584–1590 musel Jakub Krčín postavit 13 km dlouhý obchvat – Novou řeku, kterou odvedl část vody z Lužnice do Nežárky. Na sádkách pod rybníkem Rožmberk stojí renesanční bašta z 16. století.

Klec

Ves poprvé připomínaná už v r. 1388. Podle pověsti zde nocoval Jan Žižka z Trocnova.

Nadějská rybniční soustava

Víra, Láska, Naděje, Dobrá vůle a Skutek. To jsou půvabná jména rybníků Nadějské soustavy. Za husitských válek vzaly mnohé rybníky za své. Velmi starý je zdejší Ponědražský rybník. V r. 1433 jej poškodili sirotci pod velením hejtmana Jana Čapka ze Sán.

Hamr

Farní kostel Nejsvětější Trojice pochází z r. 1581 a je vzácným klenotem renesanční chrámové architektury. Pozoruhodná je zvonice s dřevěným patrem.

Rybník Vítek

Rybník Vítek vznikl oddělením části Rožmberka. Přes jeho jižní cíp byly postaveny dva kamenné záplavové mosty.

Vodárna v Třeboni

Věž vodojemu v části Na Kopečku vyprojektoval před první světovou válkou architekt Jan Kotěra. Uvnitř se nachází Galerie buddhistického umění.

Občerstvení na trase

Kiosek na hrázi rybníka Rožmberk
Klec – hospůdka penzionu U Kačerů, tel. 603 527 434
Hamr – hostinec U Koloušků, tel. 603 103 025, veřejné tábořiště
Metel – kiosek s občerstvením u jezu