Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení.
Datum konání akce: | 26.1.2023 |
Čas konání: | 19:00 - 20:30 |
Místo: | Divadlo J. K. Tyla |
Organizátor: | Spolek Třeboňská nocturna |
On-line: | Akce již proběhla a nelze se přihlásit |
4. ABONENTNÍ KONCERT – čtvrtek 26. ledna 2023
„Progresivní klavírní trio“
Trio Euterpé
Olga Šroubková – housle
Štěpán Filípek – violoncello
Ondrej Olos – klavír
Program:
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
Klavírní trio č. 1 d moll, op. 49
Molto Allegro agitato
Andante con moto
Scherzo
Finale
Franz Schubert (1797–1828)
Klavírní trio Es dur, op. 100 (D 929)
Andante con moto (2. věta)
Dmitrij Šostakovič (1906–1975)
Klavírní trio č. 2 e moll, op. 67
Andante. Moderato
Allegro con brio
Largo
Allegretto
Trio Euterpé je nový hudební projekt, který vznikl díky komornímu setkání tří vynikajících muzikantů, houslistky Olgy Šroubkové, violoncellisty Štěpána Filípka a klavíristy Ondreje Olose v květnu roku 2021. Původně jednorázové setkání se záhy rozvinulo do stabilně fungujícího uměleckého souboru, který se profiluje jak v provádění skladeb klasických, tak modernějších. Přestože ansámbl funguje teprve krátce, stihl již odehrát řadu koncertů a zároveň pro Český rozhlas natočit skladby Franze Schuberta a Miloslava Ištvana.
Olga Šroubková (*1993) je jednou z mezinárodně nejúspěšnějších českých houslistek posledních let. K jejím největším úspěchům patří vítězství v čínské Chengdu International Violin Competition (1. cena) a v soutěži Pražského jara (1. cena). Absolvovala Gymnázium Jana Nerudy s hudebním zaměřením a poté Pražskou konzervatoř v roce 2014 ve třídě prof. Jiřího Fišera. Roku 2021 získala titul MA na Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover, kde studovala pod vedením prof. Adama Kosteckiho. Olga Šroubkobá je kromě již zmíněných vítězství laureátkou řady českých i mezinárodních soutěží, např. BRAVO! (1. cena); Soutěž Nadace Bohuslava Martinů (1. cena); Shanghai Isaac Stern International Violin Competition (2. cena). Jako sólistka vystupovala s předními českými a slovenskými orchestry, mj. PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Karlovarský symfonický orchestr, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Státní filharmonie Košice aj. Úspěšně spolupracovala s předními dirigenty jako je Michael Stern, Julian Rachlin, Petr Altrichter, Radek Baborák, Douglas Bostock, Nuno Coelho, Alexandra Arrieche, Leoš Svárovský, Jiří Bělohlávek, Andrea Barizza, Chuhei Iwasaki, Jiří Rožeň aj. Účinkovala na mnoha významných festivalech – např. MHF Dvořákova Praha, MHF Pražské Jaro, NF Smetanova Litomyšl, Allegretto Žilina, MHF Leoše Janáčka, Film Music Prague, Ticino Musica International Classic aj.
Violoncellista a skladatel Štěpán Filípek (*1981) v současnosti patří k progresivním českým umělcům. Jeho hra je ceněna pro širokou škálu barev a emocí. Pro svou interpretační všestrannost je častým hostem hudebních festivalů, k vrcholům posledních let patří např. vysoce hodnocený recitál v rámci festivalu Moravský podzim, vystoupení na přehlídce So klingt die Gegenwart! v Berlíně, nebo prestižní koncert pořádaný velvyslanectvím ČR ve Washingtonu. Jeho provedení Šostakovičovy Violoncellové sonáty označila odborná kritika jako „bezchybnou dramatickou jízdu od začátku do konce“. Absolvoval violoncello Pražské konzervatoři a na Hudební fakultě JAMU. Později vystudoval též kompozici na Konzervatoři Brno. Jako komorní hráč Štěpán Filípek v posledních letech participoval na formování ansámblů Miloslav Ištvan Quartett, Solaris3, Opera Trio a Tango Quartetto Re Campo. Kromě toho dlouhodobě spolupracuje s Českým rozhlasem na dokumentaci současné tvorby pro violoncello. Mnoho hudebních festivalů pozvalo Štěpána Filípka jako sólistu, komorního hráče, nebo mu uvedlo skladbu (Moravský podzim, Janáček Brno, Forfest, Hudební současnost, Setkávání Nové hudby, So klingt die gegenwart!, Melos-Éthos, Expozice Nové hudby a další). Některé osobnosti světa klasické hudby Filípkovi dedikovaly svá díla – František Emmert, Radomír Ištvan, Jana Vöröšová, David Carpenter, Barry Wan aj. Hraje na mistrovský nástroj zvaný „Imperio“ z dílny brněnského houslaře Jana Husa Bursíka.
Ondrej Olos (*1984), původem slovenský dirigent a klavírista, vystudoval v letech 1998–2003 dirigování na konzervatoři v Žilině a v roce 2008 ukončil studium na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V roce 2006 obdržel cenu Leoše Janáčka za nastudování komorní verze opery Příhody lišky Bystroušky v Komorní opeře JAMU. Pro festival Janáček Brno 2008 nastudoval s posluchači JAMU Janáčkovu Její pastorkyňu v původní verzi z roku 1904. V Janáčkově opeře Národního divadla Brno působí jako korepetitor, asistent dirigenta a od roku 2009 jako dirigent inscenací – např. Čajkovského Evžena Oněgina, Verdiho Macbetha a Nabucca, od Janáčka Příhody lišky Bystroušky, Netopýra Johanna Strausse, Dvořákovu Rusalku, Rossiniho Lazebnía sevillského, Pucciniho Toscu a Turandot, Alice In Bed Ivana Medka, Bizetovu Carmen ad. Ve Slovenském národním divadle v Bratislavě dirigoval Janáčkovy opery Její pastorkyňa a Věc Makropulos, v Košicích Poulencovy Dialogy karmelitek, v dánském Aarhusu Janáčkovu Káťu Kabanovou. Mimo to je pravidelným hostujícím dirigentem řady českých a slovenských orchestrů – Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu v Bratislavě, Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín ad. Je aktivní také jako klavírista, přičemž se prezentuje především v komorních ansámblech, s nimiž realizoval řadu festivalových vystoupení i vysoce hodnocených studiových nahrávek (např. Štěpán Filípek & Ondrej Olos: František Emmert – kompletní tvorba pro violoncello a klavír, nebo Opera Trio: Emmert/Dlask/Nota/Demoč – Works for Oboe Trio).